catalyst_top_image

はるか1,300年前の天平時代に確立し、国宝興福寺の阿修羅像が作られた乾漆(かんしつ・麻布などを漆で固めたもの)は、現代のFRP(繊維強化プラスチック)と原理的に同じ造形技法です。しかし、現代まで乾漆自体が構造となって荷重を支えるような家具や建築物はほとんど作られていません。このテーブルは現代的な強度要件を満たすためにペーパーハニカム・乾漆コンポジット(漆、綿および麻、紙)製です。1800x900mmサイズで約12kgとテーブルとしては「超」軽量、もちろん十分な実用強度は実験で実証済みです。脚は3Dプリント出力した原型に乾漆を積層してゆき、最終的には原型を抜き出して中空構造としています。脚は焼き入れ処理を行い、乾漆の最大強度を引き出しています。

KANSHITSU, or the dry lacquer technique, is a molding technique where hemp cloth is molded into shape and fixed with lacquer. While fabric-reinforced plastic (FRP) combines synthetic fabric with synthetic resin to make it stronger, dry lacquer uses natural fabric and natural tree resin, and it was established more than 1,300 years earlier. Experiments have proved that it is as durable as wood, and it is a technique that may well be able to be revived in this modern age. Digital technology has made it possible to design tables made only of URUSHI, cloth and paper that are strong enough for people to use.




Low Table 2019 (1220x600x520mm) 約3.7kg




© 2017 CATARYST Inc. All Rights Reserved.