catalyst_top_image

Kanshitsu, Paper honeycomb, cedar wood 2016

KANSHITSU, or the dry lacquer technique, is a molding technique where hemp cloth is molded into shape and fixed with lacquer. While fabric-reinforced plastic (FRP) combines synthetic fabric with synthetic resin to make it stronger, dry lacquer uses natural fabric and natural tree resin, and it was established more than 1,300 years earlier. Experiments have proved that it is as durable as wood, and it is a technique that may well be able to be revived in this modern age. Digital technology has made it possible to design chairs made only of URUSHI, cloth and paper that are strong enough for people to sit in.
This chair meets the standard of JIS S1203:1998 / ISO 7173:1989 Furniture - Chairs and stools - Determination of strength and durability.

はるか1,300年前の天平時代に確立し、国宝興福寺の阿修羅像が作られた乾漆(かんしつ・麻布などを漆で固めたもの)は、現代のFRP(繊維強化プラスチック)と原理的に同じ造形技法です。しかし、現代まで乾漆自体が構造となって荷重を支えるような家具や建築物はほとんど作られていません。乾漆はペーパーハニカムをコアにすることでさらに強度を発揮します。この座椅子は少し強めの傾斜で背もたれには大きめの負荷がかかりますが、十分に安定しています。テレビを観るより景色を眺めるような少し上向きの視線に導く座椅子です。座面は白漆でさわやかな手触り、1.3kgと軽量で好きな場所で景色を楽しむことができる新しい座椅子の提案です。強度試験・耐久性試験JIS S1203:1998/ISO 7173 : 1989 区分3 座面静的強度1,300N 背もたれ耐久性330Nx50,000回をクリアしています。

 


Brand CATALYST Inc.
Designer Kenji Toki
Size W370 x D497 x H327mm
Material

座面 乾漆(綿布・麻布、漆、紙ハニカムコア)白漆塗
Seat Kanshitsu(Cotton/Hemp, Urushi, Paper Honeycomb), White Urushi Finish

  脚部 杉材 墨染拭き漆仕上げ
Foot Cedar wood dyed with black Urushi

 



© 2017 CATARYST Inc. All Rights Reserved.